Abstract
Background . Report of three cases of medial upper eyelid lagophthalmos as complication of external
dacryocystorhinostomy.
History and Signs . Shortly after dacryocystorhinostomy (skin incision on the side of the nose), three
of ten consecutive patients (28 ± 4 years; mean ± standard deviation), presented with
an ipsilateral lagophthalmos of 4 ± 1 mm in voluntary eyelid closure and 6 ± 1 mm
in spontaneous blink. The lagophthalmos was due to a selective paresis of the medial
part of the orbicularis oculi muscle of the upper eyelid. Patient 1 complained bitterly
of dry eye symptoms and of her lagophthalmos. Patient 2 had mild symptoms but became
very concerned after peers made her aware of her asymmetric blink. Patient 3 was asymptomatic
and did not notice anything particular.
Therapy and Outcome . Lagophthalmos resolved spontaneously within three months after surgery, first by
improvement of voluntary eyelid closure and then of spontaneous blinking.
Conclusions . Temporary lagophthalmos can occur as a complication of external dacryocystorhinostomy,
most likely due to damage of the (only recently described) superficial buccal and/or
zygomatic branches of the facial nerve that run upward to cross over the medial ligament
and innervate the medial part of the orbicularis oculi muscle.
Zusammenfassung
Hintergrund. Drei Fälle mit medialem Oberlid-Lagophthalmus als Komplikation einer externen Dacryozystorhinostomie.
Anamnese und Befund . Kurz nach einer Dacryozystorhinostomie (vertikaler Nasenflügelhautschnitt) hatten
drei (28 ± 4 Jahre; Mittelwert ± Standardabweichung) von 10 konsekutiven Patienten
einen ipsilateralen Lagophthalmus bei willkürlichem Lidschluss (4 ± 1 mm) und bei
spontanem Blinzeln (6 ± 1 mm) bedingt durch eine selektive Parese des medialen Anteils
des M. orbicularis oculi des Oberlides. Patientin 1 beklagte sich über Sicca-Symptome
und den Lagophthalmus. Patientin 2 hatte leichtgradige Symptome, machte sich aber
große Sorgen, nachdem sie auf ein asymmetrisches Blinzeln aufmerksam gemacht worden
war. Patient 3 war beschwerdefrei und bemerkte keine Abnormität.
Therapie und Verlauf . Der Lagophthalmus bildete sich bei unsern 3 Patienten spontan innerhalb von 3 Monaten
nach der Operation zurück, zuerst durch Erholung des willkürlichen Lidschlusses, danach
des spontanen Blinzelns.
Schlussfolgerungen . Ein temporärer Lagophthalmus kann als Komplikation einer externen Dacryozystorhinostomie
vorkommen. Am wahrscheinlichsten ist er bedingt durch Schädigung oberflächlicher buccaler
oder zygomatischer Äste des N. fazialis, welche bei einigen Patienten von unten über
das mediale Ligament zum medialen oberen Anteil des M. orbicularis oculi verlaufen
und diesen innervieren.
Key words selective facial nerve branch palsy - angular nerve lesion - hypometric blink - Toti
procedure - lacrimal surgery - angular nerve
Schlüsselwörter selektive Fazialisnervenast-Parese - Läsion des N. angularis - hypometrisches Blinzeln
- Toti-Operation - Chirurgie der Tränenwege